0

Studioanguilla . Quarzo

Casanguilla . Ostuni

Studioanguilla . Quarzo Studio . photos: © Simone Bossi

The dwelling, situated a short distance from Ostuni, nestles within the Puglian countryside, enclosed by dry stone walls. It hosts 120 olive trees and a diverse array of fruit trees.

A tree-lined pathway, adorned with maritime pines and cypresses, leads to a central courtyard. Here, one can find a small ‘lamia,’ a typical local structure similar to a trullo but lacking the cone-shaped roof, alongside an old, architecturally insignificant house that was demolished, reconstructed, and expanded.

The importance of preserving the agricultural landscape and the desire to embrace the tranquility of the surroundings have contributed to shaping a project characterized by simple forms and minimalistic spaces. It retains a tactile quality and a close connection to the simplicity of rural life.

The new construction’s regularity, a white rectangular structure measuring approximately 30 by 6 meters, contrasts with the gentle shape of the renovated lamia. Verandas and porticos act as transitional spaces, regulating the transition from indoor to outdoor, ensuring increased intimacy within the spaces, and mitigating the impact of summer heat on the windows, allowing for larger windows to frame the landscape.

The main entrance is situated within a small patio housing a pepper tree. The pronounced sense of verticality due to proportions is softened by a latticed wall facing west, allowing filtered light.
Internally, the essential and geometric lines of custom-made furnishings, travel memories, and numerous artisanal objects reflect the personal imprint of the commissioning party.
The materials deliberately echo the local environment: white-painted tuff walls, ash wood fixtures and furnishings, rough concrete flooring, and local stone tubs.

The pool area, positioned in close proximity to the surrounding countryside, is enclosed by a lengthy white tuff wall, serving as a backdrop and separating it from the areas designated for outdoor living.
_

Project: Abitazione Rurale / Villa di campagna
Year: 2023
Surface: 180 Mq
Location: Ostuni / Brindisi / San Vito dei Normanni
Architect: Studioanguilla / Quarzo Studio
Builder: Apulia Domus Srl
Ph. Credit: Simone Bossi –

 L'abitazione, situata a poca distanza da Ostuni, è inserita in un terreno della campagna pugliese delimitato da muretti a secco e che ospita, oltre a 120 alberi di ulivo, una grande varietà di alberi da frutto.
Un viale alberato, composto principalmente da pini marittimi e cipressi, conduce ad una corte comune dove sono presenti una piccola lamia, edificio tipico della zona simile a un trullo ma privo della copertura a cono e una vecchia casa priva di valore architettonico che è stata demolita ricostruita e ampliata.
L’importanza di non snaturare il paesaggio agricolo e il desiderio assimilare la quiete dell’intorno hanno contribuito a creare un progetto dalle forme semplici e dagli ambienti minimali ma, al contempo, fortemente materico e vicino alla semplicità della vita rurale.
La regolarità della nuova costruzione, un parallelepipedo bianco di circa 30 per 6 metri, si confronta con le forme mosse della lamia ristrutturata.
Verande e portici fungono da spazi filtro, regolano il passaggio dall’interno all’esterno così da garantire una maggiore intimità degli ambienti e mitigano l’effetto del caldo estivo sulle finestre che possono quindi avere maggiori dimensioni per inquadrare il paesaggio.
L’ingresso principale è posto all’interno di un piccolo patio che ospita un albero del pepe.
Il forte senso di verticalità dovuto alle proporzioni è mitigato da una parete a gelosia affacciata a ovest da cui filtra la luce.
Le linee essenziali e geometriche degli arredi su misura, i ricordi di viaggio e i numerosi oggetti dell’artigianato riflettono l’impronta personale della committenza.
L’abaco dei materiali è deliberatamente limitato e si rifà ai materiali del luogo: pareti in tufo dipinte di bianco, serramenti e arredi in legno di frassino, pavimento in cemento grezzo, vasche in pietra locale.
L’area della piscina, situata in una zona a stretto contatto con la campagna circostante, è delimitata da una lunga parete in tufo bianco che funge da sfondo e la separa dagli spazi adibiti a living esterno.