0

MD41

La palestra . Merate

MD41 . photos: © Marcello Mariana

Realize a building , giving character to the whole school center, has been the main design goal, thus determining a new identity through a contemporary architecture, contributing to the production of an expressive and figurative capacity for a new architectural quality.

The site , with its features, makes the project a hinge role between the interior and the exterior, establishing visual relationships through a large window in the southwest side, ensuring connections with the school and extra-school activities, through the arrangement of the green area present in the west side. The new gymnasium is intended to be a landmark for the school complex, appearing as a pure and extremely simple volume, where sports’ areas and closed functions are located and clearly defined.
_

ARCHITECTS – ARCHITETTI: MD41

Project: La palestra di Merate
Location: Merate (LC) Italia
Client: Merate Municipality

Infixes:
Valsecchi serramenti

Timing:
01/2018 Job assignment
03/2020-21 Start of construction work 01/2024
End of construction work

Built-up area: 800 m2

Photo: Marcello Mariana

Il progetto per la nuova palestra scolastica a Merate (LC) su un lotto di 1.300 m² prevede la costruzione di un edificio di 800 m² su un unico piano. Realizzare un edificio che donasse carattere a tutto l'impianto scolastico è stato l'incipit progettuale principale, determinando così una nuova identità attraverso un'architettura contemporanea, contribuendo alla produzione di una capacità espressiva e figurativa per la rinascita di una nuova qualità architettonica. Il sito, per le sue caratteristiche, suggerisce al progetto un ruolo di cerniera tra l'interno e l'esterno, stabilendo delle relazioni visive attraverso una grande vetrata nel lato sud-ovest, garantendo anche delle connessioni con le attività scolastiche e extra scolastiche del sito, attraverso la sistemazione dell’area verde presente ad ovest.
La nuova palestra vuole essere un edificio di riferimento per l'interno complesso scolastico, apparendo come un volume puro ed estremamente semplice, notando immediatamente dove è collocato lo spazio per lo sport e quello per le funzioni attigue.